Målfrid avslutter sin fulltidstjenesten blant shanfolket
Skrevet av T.J
tirsdag 07. februar 2012 00:00
Nytt fra Shan Outreach Centers arbeid i Fang. Februar 2012
(Bildet: Målfrid sammen med staben vår i Fang)
Etter rundt ti år i fulltidstjeneste blant shanfolket avslutter denne uken Målfrid Svalastog sin fulltidstjeneste her ute i Fang og Thailand, blant shanfolket. Hun vil bli veldig savnet her ute, både blant staben, de lokale og blant barna på skolen vår. Målfrid delte med oss for et år siden at hun følte tiden var inne for å dra hjem til Norge, og vi har hatt god tid på oss til å forberede hennes avslutning. Vi er takknemlige for den tiden vi har jobbet sammen, og jeg personlig (Tore) vet at jeg ikke kunne ha ledet dette arbeidet i Fang alene. Sammen har vi to gjort en bra jobb som vi ser mange frukter av nå. I fjor lot vi også lederskapet i Fang gå over til de lokale, noe som også var Målfrids og våres ønske.
I Norge vil Målfrid starte med å studere, men jeg vet at shanfolket fremdeles vil være nær hennes hjerte. Takk Målfrid for din trofaste tjeneste blant shanfolket!!
Noen gullkorn fra barnemunn:
Har du ditt eget fly? Barn kan si mye rart og morsomt. Her er to gullkorn, sagt av to barn på skolen vår:
Det er ingen hemmelighet at jeg ikke har så mye hår på toppen av hodet mitt. En dag pekte ett av barna på toppen av hodet mitt og sa: Hvor har håret ditt gått hen? (det høres faktisk morsommere ut på Thai/Shan).
I forrige uke snakket jeg med det annet barn. Hun visste at Målfrid skulle dra og spurte meg først: «Skal du også dra til Norge?» Jeg sa: «Nei jeg har ikke tenkt det.» «Er det langt til Norge? Hvor lang tid tar det å kjøre dit?» Jeg sa: «Det er veldig langt, det tar kanskje over en måned.» «Oj det var veldig langt». Jeg sa: «Men når jeg skal til Norge kjører jeg fly.» Neste spørsmål var: «Har du et eget fly?» «Nei jeg har nok ikke det, jeg tar et stort fly sammen med mange andre mennesker.» Jeg spurte: «Har du noen gang sett et fly?» «Nei aldri.»
Det slo meg at mange av disse shanbarna knapt har sett et fly, selv på TV. Noen av barna kommer ganske nylig fra Burma, og jeg vet at dette barnet ikke har strøm i huset (se bildet t.h) til familien en gang.
Det er også noen triste historier fra skolen vår. Ei lita jente på 6-7 år har mistet både moren og faren sin, og hun bor hos noen slektninger. Barnet er veldig kontaktsøkende og lukter litt vondt. Det faktisk vanlig at selv om foreldrene er fattige, så er de renslige (de dusjer minst en gang om dagen) og barna lukter ofte ikke så vondt (hvis de ikke er små da, for mange bruker ikke bleier) så det kan virke som dette barnet ikke blir tatt så godt hånd om.
Skolene våre går bra nå. Vi har også fått tilbake tre av staben vår til Fang igjen. Toon og Ii er nettopp ferdig med en fem måneders DTS, og Tsei Tsei har flyttet tilbake til Fang. Vi får stadig noen nye studenter på skolen også, og vi teller tilsammen over 70 nå.
Kort om julefestene
Det er en stund siden jul nå, men vi hadde i fjor også mange julefester rundt om kring i Fang området. Jeg tror vi samlet litt mindre folk enn året før, men vi nådde sikkert ut til et sted mellom 800-1 000 shanfolk, og mange av dem hadde ikke hørt julens budskap før.
Til jul hadde vi et knapt budsjett, men vi så igjen Guds trofasthet her også. Gud er god!
Se en videoen fra julefestene under:
Bestått DTS
Sist fredag var det siste dag for de fire i staben vår (to fra Fang og to fra Chiang Mai), på DTS. De har i fem måneder studert Bibelen og praktiserte den, og på fredag var den store avslutningsdagen. Toon og Ii hadde en litt dramatisk avslutning på skolen. Da Ii var på praktisperioden (outreach) fikk hun kraftig lungebetennelse, og hun ble innlagt på sykehus. Da hun ble frisk, fikk Hosanna det også (dattera på 3 år), og hun lå neste en uke på sykehus. Det går bra med dem nå, selv om Hosanna fremdeles ikke er helt bra.
Økonomien Vi har fremdeles en del utfordringer økonomisk og vi trenger fortsatt givere (gjerne faste) til arbeidet vårt. Hvis du føler du har lyst til å støtte oss, bruk dette kontonummeret. Kontonummer til arbeidet: SHAN-ARBEIDET 1638 19 72309
Støtt en av våre lokal shanarbeidere Vi jobber for tiden litt med å få til mer støtte til arbeidet vårt. Vi har utgifter på over 250 000 kr i året i Fang alene (I Chiang Mai er det noe mindre, men de har også en del utgifter). En stor utgifts post er lønninger til staben vår, derfor har vi satt oss ned og skrevet ned litt om staben vår, og gjort det mulig for de som måtte ønske det å støtte en lokal shanarbeider. En lokal shanarbeider trenger ca. 2 000 kr. i måneden, og en shanfamilie ca. 4 500 kr.