Påske blant shanfolket PDF Skriv ut E-post
Skrevet av T.J   
onsdag 16. mars 2011 00:00

Nyhetsbrev fra shanarbeidet i Fang, april/mai 2011

Flere shan ble kristne!

Påsken i Thailand går ofte forbi i stillhet, hvis du ikke er en kristen da.

Selv om Thailand ikke feirer påske, har vi i de siste årene prøvd å markere påsken i arbeidet vårt, og har hatt påske outreacher flere steder i Fang området, der vi drar ut på rismaken og appelsingårder og forteller om påskens budskap for shanfolket.

I år fikk vi også dette til, og vi opplevde det bedre og mer spennende enn før.

Vi opplevde å se rundt 10 personer ta imot Jesus under de fem påskefestene vi hadde i Fang i år.

Et sted vi dro til hadde mange aldri hørt om Jesus! Dette var på en appelsingård litt oppe i fjellene her, nærme grensen til Burma.

Det var egentlig meningen at vi skulle vise dem en film, på en storskjerm, for over 100 shan folk der.
Men så fant vi ut at de ikke hadde strøm der som var sterk nok for prosjektoren, så vi kunne dermed ikke vise den på storskjerm. Så vi tok med en TV isteden for og koblet den til bilbatteriet.
Men da vi kom med TVen fortalte arbeidslederen på gården at vi ikke kunne se den allikevel, fordi det var et par personer som ikke hadde papirer der, og han var redd for at vi skulle trekke til oss oppmerksomhet og at militærer eller politiet skulle komme.

Men så spurte vi om det gikk an å vise den før det ble mørkt og uten store høytalere. Og det gikk han med på.
Da vi viste dem filmen, sto og satt det kanskje 30-40 shanfolk og så på filmen vi hadde med, som fortalte påskens budskap, og de følgte ivrig med.
Da det hadde blitt mørkt forklarte vi også evangeliet for dem, og det var fremdeles mange som lyttet ivrig med.
Vi nådde kanskje ikke ut til så mange vi hadde håpet på, men det var veldig åpent der og vi vil så absolutt dra tilbake dit, og jeg har tro på at det vil bli flere shan som tar imot Jesus der.

Under de fem påskefestene vi hadde, ble rundt 10 shan frelst!

Songkran
Thailands nyttår (og sommerferie) er faktisk 13-15 april, og de feirer dette med en vannfestival som heter songkran, der alle kaster vann på hverandre.

Dette er en tid man ikke kan bevege seg så mye ut uten å bli  veldig våt.

Før vi sluttet av skolen, for sommerferie i slutten av mars, hadde vi også en lokal «Songkran» på skolen vår, og det var veldig artig, spesielt for ungene.
Det er fremdeles sommerferie for ungene på skolen vår nå, vi starter faktisk ikke opp skolen før 1 juni.

Jordskjev og flom
I mars opplevde vi to litt uvanlige ting her i Thailand.
En kveld opplevde jeg at gulvet begynte å gynge under meg. Jeg løp ut i hagen og gyngingen bare fortsatte, og dette varte i rundt 3 minutter. Det føltes ut som jeg var ombord i en båt.
Da jeg senere slo på TVen og så på CNN, fant jeg ut at det hadde vært et jordskjelv inne i Shan staten i Burma, og senteret for jordskjelvet var ca 150-200 kilometer fra Fang.

Skjelvet var på rundt 7.0, og det var faktisk sterkere enn den som var i Haiti i fjor.
Det var kun en som døde i Thailand, men i Burma sa de at det var rundt 80 som døde.
Det er vanskelig å vite hva som skjedde der inne, da det er både vanskelig å ta se inn dit, og Burma er som kjent en stengt land der informasjon ikke er veldig tilgjengelig.
Dette skjelvet var faktisk det sterkeste på mange ti år. Jeg har snakket med noen lokale her, og de hadde ikke opplevd lignende.

Det som også var merkelig var at mars måneden, som pleier å være en av de aller varmeste månedene her (temp. opp i mot 40 grader) var både kald og våt. Jeg brukte faktisk en varmluftsovn inne en to, tre dager, for temperaturen var på rundt 16-17 grader inne. 
Det var også flere overforsvømmelser sør i Thailand, og det var flere her som ble drept på grunn av flom.
Vi lever så absolutt i en uvanlig tid.

Støtt en av våre lokal shanarbeidere
Vi jobber for tiden litt med å få til mer støtte til arbeidet vårt.  Vi har utgifter på over
250 000 kr i året i Fang alene (I Chiang Mai er det noe mindre, men de har også en del utgifter).
En stor utgifts post er lønninger til staben vår, derfor har vi satt oss ned og skrevet ned litt om staben vår, og gjort det mulig for de som måtte ønske det å støtte en lokal shanarbeider.
En lokal shanarbeider trenger ca. 2 000 kr. i måneden, og en shanfamilie ca. 4 500 kr.

Gi en gave til shanfolket!
Hvis du skulle ønske å støtte oss med en gave kan du bruke følgende kontonummer:

SHAN-ARBEIDET 1638 19 72309

Husk at du kan se flere bilder på denne siden!

Se en kort video om skolen og vannfestivalen

Hvis videoen over ikke kommer opp kan du også se den her!

Se en video som handler om litt av det vi gjør her:

Gud velsigne deg!