Julenytt fra Shanarbeidet i Fang PDF Print E-mail
Written by T.J   
Friday, 09 December 2011 00:00
There are no translations available.

Nytt fra Shan Outreach Centers arbeid  i Fang, desember 2011

Jul på rismarken!

Nå nærmer julen seg med stormskritt, og vi er i full gang med juleselskaper for shanfolket.
Denne uken har vi allerede hatt to juleselskap her i Fang. Vi hadde en for ungdommene våre, som teller over 40 personer, og en på rismarken nær et område som var berørt av flommen her i Nord-Thailand for to måneder siden. Det var en spesiell opplevelse å komme til dette flomberørte området.

Dette nyhetsbrevet vil handle i hovedsak om disse tingene.

En spesiell juleopplevelse

Jeg ønsker å fortelle om en liten opplevelse jeg hadde denne uken, da vi hadde et juleselskap på rismarken.

De fleste har sikkert fått med seg at det har vært flom i Thailand i år, spesielt i Bangkok området. Når bor jeg langt i fra Bangkok, men for to måneder siden var det også flom i Fang området. Siden jeg bor i et mer fjellområdet var dette en flom som kom plutselig etter et kraftig regnskyll.
En natt i oktober gikk en liten elv over sine bredder her og dro med seg vann, jord og stein inn i en liten landsby. Det var hverfall to barn som ble drept mens de sov her, vet jeg.
Dette skjedde ca 15 kilometer fra her jeg bor, men jeg hadde ikke vært området som var berørt før nå.

Når vi kom til denne lille landsbyen, var jeg veldig overrasket over omfanget av flommen, og selv to måneder etter, var det mange tydelig tegn på flommen. Det var ganske klart at mye av veien hadde vært totalt ufremkommelig, og det var lysebrun tørr jord overalt. De fortalte meg at mange av husene her hadde blitt helt skyld bort av flommen eller blitt totalt ødelaget, og jeg så noen enkle skur noen steder der husene hadde vært.
Det er få Thai (og hvertfall shan) som har forsikring på huset, og det er dyrt for dem å bygge huset opp igjen.

Da vi skulle til rismarken å holde julefest, måtte vi også over en bru som hadde blitt provisorisk satt opp, den var smal, og jeg var litt nervøs for bilen min da jeg kjørte over. Vi kom også ut på en jordvei, der flommen hadde gjort veien smalere, og jeg var også litt redd for å falle med bilden ned i et hull på veien.
Men omsider, uten noen store problemer, kom vi frem til et enkelt skur der en del shanfamilier bodde, og det var her vi skulle holde juleselskapet. Det var tydelig at mange hadde hørt om juleselskapet, for vi så mopeder og folk komme bortover mot skuret på den enkle landeveien.
Da vi startet opp julefesten, med noen kristen shan lovsangsvideoer, hadde vi samlet rundt 50-60 personer med smått og stort.
Når vi fortalte om jul og om Jesus, var det mange som aldri hadde hørt om hva julen egentlig går ut på.
De lyttet ivrig til oss, og de var veldig glade for at vi hadde kommet og holdt julefest for dem. De fikk også en del gaver fra oss da vi dro.
Dette er bare en av mange juleselskaper og opplevleser vi har nå rundt juletider.

Husk også gjerne på alle flomofrene i Thailand, det jeg har sette og fortalt deg her, er lite i forhold til resten av Thailand.

Julefest for shan ungdommer.

I år hadde vi også en julefest for shan ungdommer. Den femte desember er det Thai kongens bursdag, farsdag, og en offentlig helligdag. Vi brukte denne anledningen til å samle ungdom vår til en julefest.
I år som i fjor, tok vi dem med til de varmekilder her i Fang, og hadde en julepiknik sammen.
Vi samlet rundt 42 ungdommer fra alder 11-18 år.

Vi hadde lovsang, undervisning, mat, leker og gaveutdeling sammen.

Flere julefester igjen i Fang og Chiang Mai
Vi har fremdeles en del julefester igjen, og husk gjerne på oss i dette.
De to store julefestene våre er for shan-skolebarna som går på skolene våre. På disse festene kan det komme opp i mot 600 shan folk, tilsammen.

Vi vil ha disse festene i neste uke, og om 14 dager.

Økonomien
Økonomien i arbeidet vårt er også en stor utfordring for tiden, og vi har mange og store utgifter, men få givere.
Vi trenger fortsatt middler til julefestene både i Fang og i Chiang Mai, så hvis du skulle ønske det, kan du også gi oss en gave.

Vi trenger også flere faste givere.

Kontonummer til arbeidet:
SHAN-ARBEIDET 1638 19 72309

Støtt en av våre lokal shanarbeidere
Vi jobber for tiden litt med å få til mer støtte til arbeidet vårt.  Vi har utgifter på over
250 000 kr i året i Fang alene (I Chiang Mai er det noe mindre, men de har også en del utgifter).
En stor utgifts post er lønninger til staben vår, derfor har vi satt oss ned og skrevet ned litt om staben vår, og gjort det mulig for de som måtte ønske det å støtte en lokal shanarbeider.
En lokal shanarbeider trenger ca. 2 000 kr. i måneden, og en shanfamilie ca. 4 500 kr.

Gi en gave til shanfolket!
Hvis du skulle ønske å støtte oss med en gave til arbeidet kan du bruke følgende kontonummer:

SHAN-ARBEIDET 1638 19 72309

Se en kort presentasjonsvideo:

Gud velsigne deg!

Shanteamet!